- aPilot nápověda
- Manuály
- Tvorba webu
- Postup optimalizace stránek
Postup optimalizace stránek
Před samotnou optimalizací stránek je nutné udělat si důkladnou analýzu klíčových slov, tedy slov a slovních spojení, přes která uživatelé vyhledávačů Vámi nabízené produkty nebo služby hledají. Tato klíčová slova můžete získat z několika zdrojů:
- vlastní praxe,
- menší průzkum mezi nezaujatými lidmi, pod jakými výrazy by Vaše produkty nebo služby hledali,
- našeptávače Google a Seznamu (když píšete do vyhledávacího pole dotaz, ukazují se Vám návrhy),
- statistiky hledanosti na Seznamu,
- Google AdWords Keyword Planner.
Body 4 a 5 rozeberu více, protože tyto zdroje Vám jednak pomohou s nápady na klíčová slova, ale také si díky jejich pomoci ověříte, jak dalece jsou jednotlivá klíčová slova uživateli vyhledávačů hledaná a tedy pro Vás vhodná.
Statistiky hledanosti na Seznamu
Když na Seznamu zadáte vyhledávací dotaz (například iPhone 6), zobrazí se Vám první stránka výsledků vyhledávání. V dolní části stránky je malý nenápadný odkaz Statistika hledanosti.
Když na něj kliknete, zobrazí se Vám následující stránka:
Grafy hledanosti jsou pouze u hledanějších klíčových slov. Mimo jiné zde vidíte, kolikrát bylo dané slovo hledané za den a za týden (jde o počet dotazů, ne uživatelů). Zajímavé jsou ale také údaje v dolní části stránky, kde jsou vyhledávací dotazy, které Vámi požadované klíčové slovo obsahují. Zde vidíte lidi, kteří nezadali dotaz iPhone 6, ale například iPhone 6 pouzdro (přesná shoda znamená, že do pole pro vyhledávání bylo zadáno přesně iPhone 6 pouzdro, rozšířená shoda znamená, že bylo zadáno například nejlevnější iPhone 6 pouzdro, iPhone 6 pouzdro bílé Praha apod.).
Je třeba vyhledávat a následně optimalizovat na klíčová slova, která jsou hodně hledaná, ale zároveň co nejlépe popisují Vaše produkty nebo služby a přivedou Vám na stránky co nejvíce relevantních návštěvníků. Velmi obecná klíčová slova jako iPhone budou určitě hodně hledaná, ale zdaleka ne každý, kdo použije tyto vyhledávací dotazy, si právě chce tento telefon koupit. Navíc na tato slova bude opravdu hodně konkurence a dostat se dopředu ve výsledcích vyhledávání může být hodně těžké a nákladné, leckdy až téměř nemožné. Lépe je optimalizovat na dvouslovné i tříslovné výrazy, které jsou méně konkurenční, snáze se s nimi posunete nahoru ve výsledcích vyhledávání a přivedou Vám relevantní návštěvníky.
Google AdWords Keyword Planner
Tento skvělý nástroj přímo od Google najdete na https://adwords.google.cz/KeywordPlanner. Pro jeho použití musíte být zaregistrováni v reklamní službě Google AdWords, kterou nicméně nemusíte aktivně využívat.
V Plánovači klíčových slov můžete vyhledávat nová klíčová slova pomocí sousloví, webu nebo kategorie (návod). Cílení doporučujeme v zájmu zvýšení relevance nastavit na Česká republika a čeština (samozřejmě pokud provozujete e-shop v českém jazyce cílící na zákazníky v ČR).
Nástroj Vám ukáže, jak jsou Vámi navrhovaná slova konkurenční (obecně lze říci, že čím větší konkurence, tím náročnější bude posun nahoru) a průměrný měsíční objem vyhledávání. A co je skvělé, ukáže Vám další návrhy klíčových slov, která by se Vám mohla hodit. Navrhovaná klíčová slova je možno stáhnout a dále s těmito daty pracovat v tabulkovém procesoru (Excel, Numbers, Calc apod.).
Selekce klíčových slov
Poté, co si vyberete klíčová slova, je třeba je ověřit a rozdělit do skupin. Ověření může spočívat v tom, že je zadáte do vyhledávání na Google nebo Seznamu a uvidíte, jestli se zobrazí weby nabízející produkty nebo služby jako Vy.
Následně si musíte klíčová rozdělit do logických skupin podle toho, jak se budou objevovat na jednotlivých stránkách. Každá skupina by měla mít jedno top klíčové slovo a několik doplňujících, jednotlivé stránky není vhodné optimalizovat na více než 5 klíčových slov.
Kde by se klíčová slova měla objevovat?
Je opravdu důležité, aby se klíčová slova, přes která Vás lidé mají najít, na stránkách objevovala. Je ale několik míst, která jsou důležitější než jiná:
- titulek (TITLE)
- popisek (DESCRIPTION)
- adresní řádka (URL)
- nadpisy (H1) a podnadpisy (H2, H3, ...)
Samozřejmě také v rozumné míře v textech (v rozumné míře znamená psát texty obsahující klíčová slova přirozeně, ne je tam nacpat v takové míře, že text nebude pro čtenáře čitelný), v názvech a alternativních popiscích obrázků (lepší než pojmenovat obrázek DSCN0125.jpg je apple-iphone-6-bily.jpg).
Jak klíčová slova na stránky dostat?
Využijte pole název, nadpis, titulek, meta popisek, meta klíčová slova, která najdete na záložce obecné při editaci elementů v modulu Obsah nebo na záložce jazykové mutace při editaci karet zboží v modulu Katalog. Nadpisy a texty se vkládají dle potřeby na záložkách abstrakt, obsah, dodatek (obsahové elementy) a popis 1, popis 2 (karty zboží).
Titulek
Měl by být stručný a jasný, obsahovat hlavní klíčové slovo a popisovat pouze to, co je na dané konkrétní stránce. Délka maximálně 60 znaků, delší většinou vyhledávače zkrátí. V redakci se zadává do pole titulek.
Popisek
Formou inzerátu by měl doplňovat titulek, obsahovat další klíčová slova a lákat k návštěvě stránek. Délka maximálně 160 znaků, delší většinou vyhledávače zkrátí. V redakci se zadává do pole meta popisek.
A takto se titulek (modrý) a popisek (černý) zobrazí například na Google:
Klíčová slova
Zadávají se do pole meta klíčová slova. Sem je vhodné – ale ne nutné – klíčová slova, na která tuto konkrétní stránku optimalizujeme.
Adresní řádka
Její podobu ovlivníme zadáním do pole název. Máme-li na webu www.mujweb.cz stránku s názvem Apple iPhone 6, bude adresní řádka vypadat www.mujweb.cz/apple-iphone-6.
Pozor na změnu názvů již existujících a vyhledávači zaindexovaných stránek – je nutno zajistit přesměrování staré stránky na novou v modulu aPilot Marketing!
Nadpis
Zadáváme do pole nadpis. Měl by být stručný a jasný, obsahovat hlavní klíčové slovo. Může být shodný s titulkem nebo ho vhodným způsobem rozšiřovat.
Podnadpisy, texty
Funguje to stejně, jako když používáte úrovně nadpisů například v diplomové práci – nadpis 1 (1), nadpis 2 (1.1), nadpis 3 (1.1.1) atd. Nadpis 1 by měl být na stránce pouze jeden (ten už máte vybraný – viz odstavec výše), dalších nadpisů už libovolný počet, jen by se měla dodržovat hierarchie (nepřeskakovat jednotlivé úrovně nadpisů).
Text
Klíčová slova by se měla objevovat v textu, důležité věci je vhodné ztučnit (tlačítko B v editoru).
Alternativní texty u obrázků
Vkládání a úpravy obrázků probíhají v editoru přes následující tlačítko:
Po kliknutí na toto tlačítko se zobrazí okno, kde se po zvolení obrázku vepíše text do pole Popis obrázku (tento text se zobrazí, pokud má někdo v prohlížeči vypnuté zobrazování obrázků, a zároveň je důležitý, protože ho procházejí a indexují roboty vyhledávačů), případně i do pole Titulek (tento text se zobrazí v takové té „bublině“, pokud nad obrázek najedete myší). Texty by měly popisovat obsah obrázku.
Získávání zpětných odkazů
Vyhledávače hodnotí stránky také podle toho, jak hodně a jakým způsobem je na ně z jiných stránek odkazováno. Obecně lze říci, že nejhodnotnější jsou odkazy z tématicky souvisejících stránek přes relevantní klíčové slovo. Jinými slovy pro prodejce mobilních telefonů bude cennější odkaz ze stránek s nezávislými testy mobilních telefonů v podobě Kupte si Apple Iphone 6 než odkaz í fotografie než odkaz www.mujweb.cz z nějakého obecného katalogu.