Začínáme budovat úspěšný e-shop
Optimalizace pro vyhledávače, ale hlavně zákazníky
V první řadě se zamyslete nad tím, jak asi bude uvažovat váš potencionální zákazník, protože pro něj to celé děláte. Kde bude vaše zboží hledat? Jaké vyhledávací dotazy bude používat? Které informace jsou pro něj zásadní a které méně důležité?
V druhé řadě si uvědomte, že nejdůležitějšími zdroji návštěvnosti jsou pro e-shopy zbožové srovnávače (Heuréka, Zboží.cz, Google Nákupy) a vyhledávače (Google, Seznam). Všechny se snaží vytvořit takový systém vyhledávání a řazení výsledků, který by co nejlépe odpovídal požadavkům reálného uživatele (člověka, který hledá na internetu). Základem vyhledávání je však stále vyhledávací dotaz (to, co uživatel napíše do vyhledávacího pole), na který se zbožové srovnávače i vyhledávače snaží najít ty nejlepší odpovědi. Zjednodušeně řečeno, platí pravidlo Pokud stránka hledaný výraz neobsahuje, nebude do výsledků vyhledávání zařazena.
Pokud se vám podaří najít vhodný kompromis mezi požadavky uživatele, zbožových srovnávačů a vyhledávačů, máte vyhráno.
Detail karty zboží prodává
Karta zboží je základním elementem e-shopu. Hlavním cílem a smyslem této stránky, která zobrazuje zboží (položku katalogu), je dát návštěvníkovi všechny potřebné informace o zboží a přesvědčit ho k nákupu. Nahrazuje výhodu kamenných obchodů, kde si může zákazník vzít výrobek do ruky a případně si ho prohlédnout nebo vyzkoušet. Při vytváření karet zboží dodržujte základní pravidla:
1. Srozumitelný název produktu v nadpisu karty zboží
Mějte na paměti, že návštěvník se na kartu zboží může dostat odkudkoli (například přímo z vyhledávání na Google) a musí být ihned jasné, o jaký produkt se jedná. Nadpis by měl obsahovat typ produktu (např. Zubní pasta), obecný nebo výrobcem daný název (např. Elmex Sensitive) a doplňující informace (např. 75 ml). V nadpisu, titulku i v následujících popisných textech používejte taková slova a slovní spojení, která uživatelé hledají.
Zbožové srovnávače mají poměrně jasnou představu o tom, jakou strukturu by měl název produktu mít. Například na Heuréce jsou požadavky na název produktu přímo součástí specifikace XML feedu. Pro usnadnění nabízí Heuréka také doporučené názvy pro jednotlivé sekce.
2. Zkrácený popis produktu
Shrňte základní charakteristiku a přednosti produktu do jedné až dvou výstižných vět, např. Zubní pasta pro citlivé zuby. Je vhodná pro přecitlivělé zuby a zuby s obnaženými krčky.
3. Pěkný obrázek
Obrázkům věnujte opravdu velkou pozornost. V e-shopu si zákazník nemůže vzít zboží do ruky a prohlédnout si ho ze všech stran, proto by měl obrázek ukazovat zboží, které nabízíte, co nejlépe a nejvěrněji. Musí být dostatečně velký, v dobrém rozlišení a kvalitně vyfocený. U některých typů zboží má smysl vložit několik různých pohledů na zboží, případně ukázat jeho dostupné příslušenství.
4. Kategorizace
Zařazení zboží do kategorií umožní zákazníkovi rychlou orientaci v základních vlastnostech produktu (výrobce, barva, materiál apod.). Tyto informace by měly být prezentovány v co nejpřehlednější formě (tabulka, seznam s odrážkami).
5. Rozšířený popis produktu
Další popis zboží je pro mnoho zákazníků při výběru důležitým kritériem. Tento popis by měl obsahovat všechny důležité informace o produktu, musí být strukturovaný a přehledný. Důležité jsou také informace „proč nevybrat toto zboží“, které zvyšují věrohodnost popisu i vás jako provozovatele e-shopu, který se nesnaží vnutit zákazníkovi své zboží za každou cenu.
6. Další informace
Reference a zákaznické zkušenosti, testy a doporučení, videa, odkazy na podobné produkty, náhradní díly, příslušenství apod.
Výpisy stromu a kategorií produktů
Výpisy stromu zboží jsou obdobou jednotlivých oddělení kamenného obchodu (např. zubní kartáčky). Nabídněte svým zákazníkům jasné informace o tom, co si zde mohou koupit a proč by si to měli koupit. Prodáváte brazilskou kávu? Potom na výpisu karet zboží napište něco o brazilské kávě, místních plantážích, pěstovaných odrůdách a jejich charakteristikách, doporučte ty nejkvalitnější kávy z této kategorie. Pište jasně, stručně, poutavě, výstižně. Méně je v tomto případě více...
Tyto stránky jsou nejčastějšími vstupními stránkami vašeho e-shopu a návštěvníci sem přicházejí především proklikem z vyhledávání nebo z reklamy. Nezapomeňte také na stránky s výpisem zboží podle kategorií (např. výrobce) a stránku doplňte textem o výrobci či značce.
V případě většího množství nabízeného zboží umožněte zákazníkům filtrování podle důležitých parametrů, aby se co nejsnadněji dostali ke zboží, které chtějí. Zkrácené výpisy karet zboží by měly obsahovat jasný nadpis, poutavý obrázek a informace o dostupnosti a ceně.
Další důležité části e-shopu
Titulní stránka webu
Titulní stránka e-shopu slouží většinou pouze jako jakýsi rozcestník, který radí návštěvníkovi, kterým směrem se vydat. Velmi často takový návštěvník přišel ze zápisu v katalogu nebo si přečetl adresu vašeho e-shopu v tištěné inzerci a je u vás poprvé. Z titulní stránky by tedy mělo být na první pohled jasné, co e-shop prodává, v čem se liší od ostatních a proč uskutečnit nákup právě zde. Ukažte zde svoje konkurenční výhody, prezentujte slevové akce, novinky v sortimentu apod.
Obchodní a dodací podmínky
Jasně a stručně řekněte zákazníkovi, za jakých podmínek u vás může nakoupit. Nic neskrývejte ani se ho nesnažte něčím obalamutit. Nabídněte mu v rámci vaší strategie co nejširší škálu možností dodání a platby.
O nás
Vyprávějte zákazníkům svůj příběh: proč jste se do podnikání pustili, co se vám podařilo nebo nepodařilo, jaké máte plány do budoucna. Nebojte se být trochu neformální!
Kontakty
Chcete-li působit důvěryhodně, poskytněte o sobě co nejvíce informací a udržujte je přehledné a aktuální. Máte-li kamennou prodejnu, výdejní místo nebo sklad, určitě přidejte mapku. Vložte reálné fotografie kontaktních osob, každému se lépe komunikuje, když si dokáže představit člověka na druhé straně.
Čím začít?
- Založte první kartu zboží a vylaďte ji k dokonalosti. Ujistěte se, že máte kvalitní fotografie zboží a že karta obsahuje všechny důležité informace z hlediska zákazníků a neporušuje pravidla vyhledávačů a zbožových srovnávačů.
- Založte první skupinu karet zboží a také ji vylaďte.
- Důkladně otestujte celý nákupní proces. Ten musí být jednoduchý, intuitivní a snadno pochopitelný.
- Doplňte a zkontrolujte obchodní podmínky, informace o vás a kontaktní údaje.
- Spusťte e-shop do plného provozu.
- Nechte váš e-shop zaindexovat vyhledávači Google a Seznam.
- Zaregistrujte e-shop u zbožových srovnávačů a vylaďte XML feedy, pomocí kterých jim předáváte informace o své nabídce, aby se vaše zboží zobrazovalo v konkurenci ostatních e-shopů co možná nejlépe.
- Začněte vkládat další zboží a marketingově toho využijte (např. Novinky se slevou 10%, Nově produkty od firmy ABC apod.).
- Spusťe podpůrné PPC kampaně v Skliku (Seznam) a AdWords (Google).
- Průběžně pracujte na dlouhodobé optimalizaci.
- Užívejte si vydělaných peněz. :-)