- aPilot nápověda
- Manuály
- Tvorba webu
- Povinnosti e-shopu
Povinnosti e-shopu
Obchodní podmínky
Každý provozovatel e-shopu musí řádně informovat zákazníka o všech krocích nákupního procesu a dalších náležitostech prostřednictvím řádně sepsaných a zveřejněných obchodních podmínek. V případě nesprávných údajů hrozí sankce od České obchodní inspekce, které zvláště menším e-shopům mohou způsobit velké problémy.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) proto připravila vzorové obchodní podmínky, které jsou k dispozici zdarma a mají především menším či začínajícím obchodníkům pomoci řešit právní problematiku obchodování na internetu. Zohledňují také změny, které s sebou přinesl nový občanský zákoník od 1. 1. 2014.
Vzorové obchodní podmínky se věnují také ukládání cookies v počítači kupujícího, které je primárně regulováno prostřednictvím směrnice EU. Tato směrnice provozovatelům webů ukládá (mimo jiné) povinný souhlas návštěvníka webu s ukládáním cookies v jeho počítači.
V dokumentu je možno jednotlivé body upravovat podle interních pravidel obchodníka a je k němu připojen základní komentář, který objasňuje a upřesňuje uvedený text. Vzhledem k tomu, že se jedná o vzorový dokument, je doporučeno jeho výslednou podobu konzultovat s právním zástupcem znalým této právní problematiky a specifik daného obchodu. Nezapomeňte také na to, že staré obchodní podmínky musí být na stránkách zálohovány, a to včetně data ukončení jejich platnosti! Nové podmínky pak vejdou v platnost od data zveřejnění.
Zásadní povinností je přiložit obchodní podmínky k návrhu na uzavření smlouvy, což v praxi znamená, že by se měly spotřebiteli řádně v plném znění zobrazit před dokončením objednávky. Obchodní podmínky je nutné v aktuálním znění poskytnout spotřebiteli, ideálně jako přílohu e-mailu s potvrzením objednávky (nestačí uvedení pouhého odkazu na text obchodních podmínek).
Ochrana osobních údajů
Tuto problematiku upravuje zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
Na každého provozovatele e-shopu, který spravuje osobní údaje svých zákazníků, se vztahuje oznamovací povinnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Oznámení je možno podat prostřednictvím registračního formuláře na www.uoou.cz, a to bezplatně. Zpracování osobních údajů zákazníků je pak možno zahájit dnem zápisu do registru nebo po 30 dnech ode dne doručení oznámení o tomto zpracování ÚOOÚ, pokud nebyl oznamovatel vyzván k doplnění oznámení a ani nebylo zahájeno správní řízení o prověření zákonnosti oznámeného zpracování osobních údajů.
Zákazník musí provozovateli e-shopu neboli správci osobních údajů souhlas se zpracováním osobních údajů zákazníka. Součástí souhlasu musí být identifikační údaje provozovatele e-shopu, účel zpracování a rozsah užití osobních údajů. Zákazník musí být také informován o možnosti kdykoliv souhlas odvolat a požadovat vymazání svých osobních údajů z databáze.
Informace před uzavřením smlouvy
Nový občanský zákoník upravuje informační povinnosti obchodníka předcházející uzavření kupní smlouvy prostřednictvím internetu. Tyto povinnosti by měly být zohledněny v obchodních podmínkách, protože v případě pochybností musí podnikatel prokázat, že sdělil spotřebiteli údaje, které je povinen sdělit. Prostudujte si zejména následující ustanovení nového občanského zákoníku:
- § 1811 odst. 2
- § 1820 odst. 1
- § 1826 odst. 1
Podle § 1820 nového občanského zákoníku je obchodník povinnen spotřebiteli předem poskytnout formulář pro odstoupení od smlouvy, jehož náležitosti stanovuje nařízení vlády č. 363/2013 Sb. (Nařízení vlády o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv), které vzorové poučení také obsahuje.
Pozornost doporučujeme věnovat ustanovení § 1820 odst. 1 písm. g) nového občanského zákoníku. Sankcí za nesplnění této informační povinnosti je přenesení povinnosti uhradit náklady spojené s navrácením zboží ze spotřebitele na obchodníka.
Odstoupení od smlouvy
Formulář pro odstoupení od kupní smlouvy ze strany spotřebitele do 14 dnů bez udání důvodu je obchodník povinen poskytnout nakupujícím v souladu s NOZ a rozšířenými požadavky na plnění informačních povinností od 1. 1. 2014. Přestože NOZ nehovoří zcela jednoznačně, doporučujeme kromě umístění formuláře na webové stránky internetového obchodu také jeho zasílání společně s obchodními podmínkami v rámci e-mailu potvrzujícího přijetí objednávky.
V § 1829 odst. 1 nového občanského zákoníku je stanoveno, že spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů, a to i bez udání důvodu a bez možnosti postihu ze strany obchodníka. V této lhůtě musí být zboží obchodníkovi odesláno.
V případě, že obchodník nesplní svou povinnost informovat spotřebitele o možnosti odstoupit od smlouvy dle ustanovení § 1820 odst. 1 písm. f) nového občanského zákoníku, prodlužuje se lhůta až na jeden rok a čtrnáct dnů.
Spotřebitel má v případě odstoupení od kupní smlouvy právo na vrácení kupní ceny i nákladů souvisejících s dodáním zboží. Obchodník je však povinen vrátit náklady na dopravu pouze v takové výši, která odpovídá nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
Obchodník musí vrátit finanční prostředky spotřebiteli do 14 dnů od odstoupení, ale může je zadržet do doby, než spotřebitel doručí zboží zpět nebo prokáže, že ho odeslal.
Reklamační řád
Každý e-shop musí mít také reklamační řád, který musí obsahovat minimálně tyto náležitosti:
- délka záruky
- záruční podmínky
- způsob vyřízení reklamace
Délka záruky
Zákonná záruční doba je 24 měsíců a její platnost běží od okamžiku převzetí zboží kupujícím. Záruční lhůtu může prodávající libovolně prodloužit, nikoli však zkrátit. Reklamace uplatněné po uplynutí této lhůty není prodávající povinen akceptovat. Při reklamaci do 6 měsíců je ve výhodě kupující, protože dokázat, že vada na předmětu nebyla už v okamžiku prodeje, musí prodávající.
Záruční podmínky
Důležitou součástí reklamačního řádu je vymezení podmínek, za kterých je záruka neplatná. Tyto podmínky jsou do značné míry závislé na typu zboží, nicméně obecně doporučujeme tyto podmínky definovat co nejpodrobněji, protože to případnou reklamaci zásadně zjednoduší.
Způsob vyřízení reklamace
Zákonná reklamační lhůta začíná běžet od okamžiku přijetí reklamace a trvá 30 dnů. Do této lhůty musí obchodník oznámit své vyjádření. Reklamace může být vyřízena několika způsoby:
- oprava zboží
- výměna zboží
- uplatnění slevy na zboží
- odstoupení od smlouvy
- zamítnutí reklamace
Několik tipů k reklamacím
- Reklamaci musíte zákazníkovi umožnit stejnou cestou, jakou došlo k doručení zboží.
- Zboží lze reklamovat v kterékoliv provozovně obchodníka.
- Reklamované zboží nemusí být originálním obalu, pokud obal netvoří nedílnou součást zboží nebo je bez obalu neprodejné.
- Pokud lze koupi zboží prokázat jinak, není k reklamaci nutný záruční list nebo paragon (např. v případě platby kartou stačí výpis z účtu).
- Záruční doba se automaticky prodlužuje o dobu trvání reklamace. Pokud dojde k výměně zboží, pokračuje stávající, nezačíná běžet nová.
- Na zboží prodávané ve slevě platí při reklamaci stejné podmínky, zboží však nelze reklamovat z důvodu, kvůli kterému bylo zlevněno.
- V případě kladného vyřízení reklamace platí náklady spojené s reklamací obchodník, v případě zamítnuté reklamace zákazník.